Köksän Mestarit – voittajajoukkue Helsingissä

Köksän Mestareiden voittajajoukkue, Oulun kansainvälinen koulu/Oulu International School, yksitoista 9. luokan oppilasta ja kaksi opettajaa saapuivat palkintomatkalle Helsinkiin 15.-16.3.2022.

Tiiviin parin päivän aikana he tutustuivat hospitality-alan moniin mahdollisuuksiin.

Ravintola Savoyn oven avasi Helena Puolakka, Ravintola Strindberg mykisti monella ruokalajilla, K-Kampus teki järisyttävän vaikutuksen, Liiketalousopisto Perhon kampusvierailu rennoissa tunnelmissa kirvoitti hymyt ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kampusvierailun paneelikeskustelu valoi uskoa itseensä. Vierailun aikana nuoret tapasivat monia ravintola-alan etulinjan ammattilaisia, jotka kaikki Linnea Vihonen, Risto Mikkola, Harri Veckman sekä Jerry Tiittala kannustivat nuoria luottamaan itseensä ja tulevaisuuteen.

–Käsitys alasta muuttui. Esimerkiksi kokki voi olla paljon enemmän. Matkan aikana tärkeintä oli yhdessäolo, se että voitiin olla yhdessä ja ryhmänä, kertoi Sofia A., Oulun kansainvälinen koulu/Oulu International School.

– Nuorilla ei ideat loppuneet kesken kilpailutehtävän teemaksi. Lopulta päädyttiin ME-gaalaan. Koulumme täyttää 20 vuotta tänä vuonna ja gaala-teema toimi tavallaan etukäteisjuhlana. Kilpailu hitsasi oppilaita ja meitä opettajia entisestään yhteen, jota palkintomatka Helsinkiin vahvisti, kertoi lehtori Sanna Åman, Oulun kansainvälinen koulu/Oulu International School.

– Köksän Mestarit-kilpailu oli tiukka, Oulun kansainvälinen koulun kilpailutyö erottui muista vahvana kokonaisuutena, jossa välittyi lämminhenkinen ME-teema, kertoi Ada Tammi, joka toimi projektijohtajana kilpailussa. Ada valmistui juuri restonomiksi (Bachelor of Hospitality Management) ja hänen opinnäytetyönsä koski Köksän Mestarit -kilpailua. Matkan varrella hänen oma käsityksensä myös alasta syveni. Kaikki eivät tiedä kuinka monipuolinen tämä ala on, Ada kertoo ja jatkaa olen itsekin paljon miettinyt miten saada nuoret innostumaan opiskelemaan alalle.

Food Campin toimitusjohtaja Riikka Kannas liikuttui nuorten mielenkiinnosta ja ilosta. Meille on tärkeää, että nuoret pääsevät tutustumaan alan moniin mahdollisuuksiin eri näkökulmista.

Hospitality-alan arvostuksen nostaminen ja vetovoiman kasvattaminen on meidän kaikkien etu.