Mitä kuuluu Mestarikoulu 2022?

Turun ammatti-instituutti, TAI on osallistunut alusta lähtien Mestarikouluun, ja vuonna 2022 tuli voitto kotiin kokkiparilla Niki Sipilä ja Jasper Juutinen, Lemminkäisten koulutalo.

Mitä kuuluu lehtori Riikka Mantila?

Hyvää kuuluu, sekä Niki että Jasper valmistuivat ravintola- ja cateringalan perustutkinto, kokki tutkinnosta keväällä 2023. Jasper opiskelee tällä hetkellä Ravintolakokin ammattitutkintoa sekä tekee tilaus- ja juhlapalveluita asiakkaiden omissa tiloissa ja Niki työskentelee Olo Creative Cateringissä.

Koulun kannustus ja Mestarikoulu 2022 voitto innosti osallistumaan aktiivisesti alan eri kilpailuihin

Niki ja Jasper ovat osallistuneet useisiin alan kilpailuihin viime vuosina.

Oppilaitosten välisen Suomen-mestaruus kilpailun voitto tuli syksyllä 2022 ja he edustivat Suomea opiskelijoiden Pohjoismaiden Mestaruuskilpailussa Oslossa keväällä 2023.

He osallistuivat myös Taitaja2023-kilpailuun keväällä, sijoittuen finaalissa neljänneksi.

Molemmat ovat myös käyneet Rotisseur- aluekarsintakilpailussa Turun alueella. Jasper Juutinen osallistui WorldSkills Lyon -karsintakilpailuun ja edustaa Suomea ammattitaidon maailmanmestaruus-kilpailussa Lyonissa 2024.

Jonain vuonna he saattavat hakea Vuoden Kokki -kilpailuun.

Turun ammatti-instituutti, TAI kannustaa oppilaitaan kilpailemaan

Lehtori Riikka Mantilan mukaan kilpailujen tavoitteena on lisätä ravintola- alan ammatillista osaamista ja arvostusta sekä edistää ruoka- ja tapakulttuuria. Kilpailussa opiskelijoilla on hieno tilaisuus mitata taitojaan ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan.

Mestarikoulu- kilpailu oli ponnistuslauta tälle kilpailuparille, parikilpailu on hyvä tapa aloittaa kilpaileminen. Ensimmäisen päivän kilpailusuorituksen ja keskustelujen jälkeen, opiskelijat itse päättivät toisen päivän annosten nostamisen aikataulutuksesta ja suoriutuivat siitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kilpailun aikana sekä palautteesta opiskelijat oppivat myös uutta.

Voitto motivoi kilpailuparia jatkamaan harjoittelua, etsimään tietoa ja kokeilemaan uutta. Opettajana ja valmentajana roolini on järjestää tarvittavat välineet kilpailuun ja antaa näkökulmia asioihin. Kilpailusuorituksen opiskelijat tekevät sillä tasolla kuin heidän ammatillinen osaamisensa sillä hetkellä on. Mieltä lämmitti vielä se kun he pääsivät myöhemmin mukaan tuomaroimaan Köksän Mestareihin. Opettajana on ilo katsella opiskelijoiden kehittymistä alamme ammattilaisiksi

29 views0 comments